|
1932 Maserati V4 Sport (Zagato)
Maserati V4 Sport (Zagato), 1932
Maserati V4 Sport (Zagato), 1932 - 16 cylinder Maserati was called the V4. The body by Zagato, on chassis #4002.
Maserati V4 Sport (Zagato), 1932
Bilder: Zagato; www.velocetoday.com
Maserati V4 Sport 16 Cilindri (Zagato), 1934
The third Zagato Maserati model was born in 1934 and was another example of the typical functionalist perspective and approach in crafting Zagato bodies.
It was a car born for racing that had the potential to combine technical sophistication with an elegant and balanced volume.
The V4 was the first race car with a 16-cylinder engine in the history of motor racing. Developed as a single-seater for Grand Prix racing, the car debuted in Monza in 1929 with Alfieri Maserati.
The V4 achieved the fastest average lap speed, freezing the record for 25 years. Two weeks following with the same car, Baconin Borzacchini, reached a new world record of 246 km/h during practice for the GP in Cremona.
Concluding its commitments to racing, the V4 remained with Maserati for some time until it was acquired by a client in Rome while he had been visiting the factory, who had asked for the car to be transformed for road use.
Maserati entrusted Zagato with the realization of an elegant aluminum body that covered, without hiding, the car’s sophisticated and cutting-edge mechanics. Painted in a charming, two-tone green livery, the new, elegant and ethereal V4 became a frequent guest of salons in Rome. In ’34, the car won a major award at the Pincio Concorso d’Eleganza.
Шестнадцатицилиндровый Maserati Tipo V4 Sport Zagato 1932 года - 16 цилиндров и всего 4 литра рабочего объёма двигателя, 280 л.с. и 250 км/ч - для 1932 года цифры не просто впечатляющие - умопомрачительные.
Третьей моделью Maserati, получившей кузов Zagato, стал Maserati V4 Zagato Spider. Maserati V4 был первым гоночным автомобилем, получившим 16-цилиндровый двигатель. Одноместный гоночный автомобиль дебютировал в Монце в 1929 году, за рулём был Alfieri Maserati. V4 установил рекорд средней скорости круга, который продержался 25 лет. Неделю спустя Baconin Borzacchini установил новый мировой рекорд скорости 246 км/ч во время тренировок перед Гран-при в Кремоне. Некоторое время V4 оставался в собственности компании, пока его не приобрёл клиент из Рима, пожелавший переделать автомобиль для использования на дорогах общего пользования.
Zagato оснастило V4 легким алюминиевым кузовом в элегантной двухцветной окраске. Автомобиль стал частым гостем разнообразных выставок в Риме, а в 1934 году V4 выиграл главный приз Pincio Concorso d’Eleganza.
Quelle: Zagato
|
|
|